Tuesday, March 17, 2015

Jangan Meminta dan Mengharap Pada Makhluq

Di dalam Surah Yusuf, ada kisah Nabi Yusuf AS meminta bantuan seseorang supaya orang itu memberitahu kepada Raja akan keadaan Yusuf AS yang tidak bersalah tetapi dipenjarakan.
Kemudian pada ayat 42, Muhsin Khan memberi dua pendapat dalam terjemahan: "And he said to the one whom he knew to be saved: "Mention me to your lord (i.e. your king, so as to get me out of the prison)." But Shaitan (Satan) made him forget to mention it to his Lord [or Satan made [(Yusuf (Joseph)] to forget the remembrance of his Lord (Allah) as to ask for His Help, instead of others]. So [Yusuf (Joseph)] stayed in prison a few (more) years."
  1. Syaitan membuatkan orang tersebut lupa untuk memberitahu kepada Raja akan ehwal Nabi Yusuf AS. Disebabkan ini, Yusuf AS berada di dalam penjara beberapa tahun lebih lama.
  2. Syaitan membuatkan Nabi Yusuf AS lupa dari mengingati Allah dan menyebabkan Yusuf AS meminta bantuan kepada selain dari Allah. Disebabkan ini, Yusuf AS berada di dalam penjara beberapa tahun lebih lama.

Semoga semua pejuang Islam yang kini berada di dalam penjara tidak lupa untuk mengingati Allah dan meminta bantuan hanya kepada Allah, dan tidak meminta-minta kepada mana-mana Raja ataupun negara luar seperti Amerika.


No comments:

Post a Comment